Kaart van de Nederrijn, Lek, Rotterdamsche Waterweg c.a. (kaartblad 24: Maassluis)
Datering: 1933
Originele scan: Rijkswaterstaat
Historische kaart, in dubbel opzicht: het is de eerste (Nederlandse) kaart die werd gemaakt met behulp van luchtfoto's. Rijkswaterstaat publiceerde de kaart in 1933.
In de 100 jaar ervoor had die in 1798 opgerichte dienst uitgebreide ervaring opgedaan met het maken van kaarten. Gedurende die periode had men al vaker voorop gelopen met de toepassing van nieuwe technieken op het gebied van landmeetkunde en reproductie- en druktechnieken.
De productie van kaarten op basis van luchtfoto's betekende een grote stap voorwaarts. Het leverde niet alleen nauwkeuriger resultaten op; de kaarten konden ook nog eens sneller en dus goedkoper geproduceerd worden.
De minister van Binnenlandse Zaken had in 1829, op advies van Rijkswaterstaat, besloten om de Nederlandse rivieren systematisch en uniform in kaart te brengen. Dat besluit leidde ertoe dat tussen 1830 en 1864 de eerste editie van die Algemeene Rivierkaart van Nederland verscheen.
Door het dynamische karakter van de rivieren verouderden de kaarten vrij snel. Met de eerste herziening begon men daarom al in 1871, en toen die in 1908 was afgerond kon men vrijwel direct beginnen met de tweede herzieningsronde.
Deze schitterende kaart van Maassluis en omgeving is een voorbeeld van de tweede herziening van de Algemeene Rivierkaart. Het kaartblad behoort tot een serie die men uitgaf op een schaal van 1 : 5000 (in plaats van de gebruikelijke 1 : 10.000). Het detailniveau is dus nog hoger dan dat van de meeste andere rivierkaarten. Het resultaat is een ongelofelijk nauwkeurige weergave van Maassluis en omgeving in de vroege jaren dertig.
De kaart is "over de geheele oppervlakte geconstrueerd" uit luchtfoto's die werden gemaakt op 9 juni 1930, zo is linksonder te lezen. Verder wordt vermeld: "Een hernieuwde opname, wegens wijzigingen in een gedeelte van het terrein, had plaats op 1 maart 1932", en: "de laatste verkenningen en terrestrische bijmetingen geschiedden in Juli en Augustus 1932". Voor het maken van de luchtfoto's werd de KLM ingehuurd. .
Hier is de kaart te bekijken als overlay in Google Maps.