Plan van aanleg der bouwterreinen ter weerszijden van het Nieuwe Kanaal
Datering: 1895
Originele scan: Tresoar
Schitterende oude kaart van Leeuwarden met het oorspronkelijke plan van aanleg voor de terreinen langs het Nieuwe Kanaal. Het ontwerp stamt uit 1895. Een jaar eerder was, na jaren van voorbereiding, begonnen met de aanleg van het Nieuwe Kanaal. Dat kanaal moest Leeuwarden een betere aansluiting geven op de vaarroute van Groningen naar Lemmer en Stavoren. Daarvóór moesten de schippers door het smalle Vliet en de nauwe en kronkelige Potmarge manoeuvreren. Het Nieuwe Kanaal werd in november 1895 geopend.
De kaart hoort bij het plan van directeur Gemeentewerken W.C.A. Hofkamp voor de inrichting en bebouwing van de percelen aan weerskanten van het nieuwe kanaal. Dat plan werd een maand voor de opening van het kanaal voorgelegd aan het College van B&W. Op 2 maart 1896 werd het, met uitzondering van de harddraversbaan, goedgekeurd door de gemeenteraad.
Hofkamp deelde het plangebied op in 13 bouwterreinen die op de kaart worden aangeduid met Romeinse cijfers. Centraal in het gebied tekende hij 20 grote kavels met villa's. De ruime en groene, parkachtige opzet van dit deel van het plangebied wordt gecompleteerd door twee plantsoenen aan weerskanten van de villabebouwing aan de zuidkant van het kanaal. De overige bouwterreinen zijn verdeeld in kavels van wisselende afmetingen, waar aaneengesloten bebouwing is ingetekend.
Hier is de kaart te bekijken als overlay in Google Maps, die meer en minder transparant te maken is. Daarui blijkt dat het uiteindelijk allemaal wat anders gelopen is dan Hofkamp wilde. Zijn idee voor een villapark aan weerskanten van het nieuwe kanaal bleek te hoog gegrepen. Omdat er voor de riante kavels onvoldoende belangstelling was, werd in oktober 1900 een nieuw en versoberd plan vastgesteld.